30 December 2011

PeRKaRa yaNg MeNakJuBKaN MeNgeNai WuDHu'

Paan Zainudin | 10:02 PM | 00 orang doakan aku slim |


السلام عليكم
semoga anda semua sentiasa dirahmati..
amin..


Wudhu' atau air sembahyang nie merupakan amalan menyucikan diri
yang dilakukan setelah berhadas kecil dan ketika ingin beribadah.
dan sbnarnya berwudhu' nie mmpunyai banyak kelebihan.

berdasarkan kajian, seorg profesor, Prof Leopold Werner von Ehrenfels, 
seorang psikiater dan sekaligus neurology dari Austria, menemui sesuatu yang 
menakjubkan terhadap wudhu. Ia mengemukakan satu fakta yang sangat mengejutkan.

Bahawa pusat-pusat saraf yang paling peka dari tubuh manusia ternyata berada di 

sebelah dahi, tangan, dan kaki.

Pusat-pusat saraf tersebut sangat sensitif terhadap air segar. 
Dari sini ia menemui hikmah di sebalik wudhu yang membasuh pusat-pusat saraf tersebut. 
Malah ia mencadangkan agar wudhuk bukan hanya milik dan kebiasaan umat Islam, 
tetapi untuk umat manusia secara keseluruhan.


Dengan sentiasa membasuh air segar pada pusat-pusat saraf tersebut, maka bererti 

orang akan memelihara kesihatan dan keselarasan pusat sarafnya.

Pada akhirnya Leopold memeluk agama Islam dan mengganti nama menjadi Baron Omar Rolf Ehrenfels.

Ulama Fekah juga menjelaskan hikmah wudhu sebagai 
bahagian dari usaha untuk memelihara kebersihan fizikal dan rohani. 
Anggota badan yang dibasuh dalam air wudhu, seperti tangan, kawasan 
muka termasuk mulut, dan kaki memang paling banyak bersentuhan 
dengan benda-benda asing termasuk kotoran. 
Kerana itu, wajar kalau anggota badan itu yang harus dibasuh.


Ulama tasawuf menjelaskan hikmah wudhu dengan menjelaskan bahawa anggota 

badan yang dibasuh air wudhu memang daerah yang paling sering berdosa. 
Kita tidak tahu apa yang pernah diraba, dipegang, dan dilakukan tangan kita.

Banyak pancaindera tersimpul di bahagian muka.

Berapa orang yang jadi korban setiap hari dari mulut kita, 
berapa kali berbohong, memaki, dan membicarakan aib orang lain. 
Apa saja yang dimakan dan diminum. Apa saja yang baru diintip mata ini, apa yang 
didengar oleh telinga ini, dan apa saja yang baru dicium hidung ini? 
Ke mana sahaja kaki ini berjalan setiap hari?

Tegasnya, anggota badan yang dibasuh dalam wudhu ialah anggota yang paling 

berisiko untuk melakukan dosa.

Organ tubuh yang menjadi anggota wudhu disebutkan dalam 
surah Al-Maidah : Ayat 6, adalah wajah, tangan sehingga siku, dan 
kaki sehingga hujung kaki.

Dalam hadis riwayat Muslim juga dijelaskan bahawa, air wudhu mampu 

mengalirkan dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh mata, hidung, telinga, tangan, dan kakinya, 
sehingga yang berkaitan bersih dari dosa.



Kalangan ulama melarang mengeringkan air wudhuk dengan kain kerana dalam redaksi hadis itu dikatakan bahawa proses pembersihan itu sampai titisan terakhir dari air wudhu itu (ma'a akhir qathr al-ma').

Wudhu dalam Islam masuk di dalam Bab al-Thaharah (penyucian rohani), seperti halnya tayammum, syarth, dan mandi junub. Tidak disebutkan Bab al-Nadhafah (pembersihan secara fisik). Rasulullah SAW selalu berusaha mempertahankan keabsahan wudhunya.

Yang paling penting dari wudhu ialah kekuatan simboliknya, yakni memberikan rasa percaya diri sebagai orang yang ‘bersih' dan setiap waktu dapat menjalankan ketaatannya kepada Tuhan, seperti mendirikan solat, menyentuh atau membaca mushaf Al-Quran.

Wudhu sendiri akan menghalang diri untuk menghindari apa yang secara spiritual merosak citra wudhu. Dosa dan kemaksiatan berkontradiksi dengan wudhu. 




- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

LeLaKi LeBiH KaCaK ?? MaCaM MaNa tue??

Paan Zainudin | 9:45 PM | 00 orang doakan aku slim |


السلام عليكم
pe kabor smua??
hehe

Hmmm...
entry kali nie paan nk berbincang dgn rakan2 blogger mngenai "lelaki kacak"..
apa yg dmaksudkan dgn lelaki kacak nie??
kacak pada rupa ka?
pada tubuh badan ka?
pada sikap dan perlakuan ka?
atau kacak pada aspek2 yg lain....
hmmm....


Definisi kacak nie agak subjektif sket..
smuanya bergantung kpd persepsi individu itu sendiri. 
Tetapi, bagaimana pula dgn lelaki lebih kacak?


klu nk tahu..jom...
zasSsSSSS...






Seorang lelaki itu menjadi lebih kacak apabila :

1. Lelaki solat 5 waktu sehari semalam.

2. Lelaki menghulurkan sedekah kepada orang yang memerlukan.

3. Lelaki memakai pakaian yang sopan, kemas dan menutup aurat.

4. Lelaki menghormati ibu bapa dan sanak saudara.

5. Lelaki mampu menepis godaan zina dan maksiat.

6. Lelaki menjalankan tanggungjawab kepada adik beradik dan keluarga.

7. Lelaki memberi ruang duduk untuk wanita atau golongan uzur di 
tempat-tempat awam.

8. Lelaki berjaya mengawal perasaan marah dengan ucapan zikrullah.

9. Lelaki bertutur dengan sopan dan penuh hemah dengan orang lain.

10. Lelaki melaungkan azan dan menjadi imam ketika menunaikan solat.

11. Lelaki menyediakan nafkah zahir dan batin kepada isteri 
(bagi yang telah berumahtangga).

12. Lelaki berjaya mengawal perasaan cemburu buta terhadap isterinya.

13. Lelaki melayan isteri seperti seorang bidadari.

14. Lelaki mampu bangun dari tidurnya pada malam hari untuk melakukan 
ibadah sunat.

15. Lelaki mudah dibawa berbincang dan bertolak ansur.

16. Lelaki mampu berdikari dan bersungguh untuk sesuatu yang di inginkan.


***

Kalau dari sudut agama pula bagaimana???


Lelaki soleh dijelaskan dalam Al-Qur’an adalah sebagai berikut:

Dan diantara ahli kitab ada sekelompok orang yang berlaku lurus. 
Mereka membaca ayat-ayat Allah di malam hari, sedang mereka bersujud 
(maksudnya, mengerjakan solat malam sambil membaca kitabullah). 
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhir, mereka mengajak pada kebaikan 
dan mencegah dari perbuatan mungkar, dan mereka bersegera mengerjakan 
kebaikan-kebaikan. Mereka itulah orang-orang yang soleh. (Ali Imran 133-134). 


Jd marilah kita smua pakat2 menjadi lelaki 
yg lebih kacak...meh2..
insyaAllah...



- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

SPeCiaL YeAr 2011 SBS GaYo DaeJuN PeRFoRMaNCes

Paan Zainudin | 8:02 PM | 00 orang doakan aku slim |


Assalamualaikum..
Anneyonghaseyo..hehe

dh nk dkt thn baru nie...
konfirm kwn2 smua pnuh dgn azam ngn impian yg nk dicapai
utk thn 2012 kan?? kan??..haha
so paan nk ucapkan smoga berjaya..
apa pun yg kita impikan klu bnda tu baik
confirm boleh capai..amin..

haaaa..tukar topik lak..
hari nie paan nk berkongsi sdikit cerita psl 
"Korean Music Festival 2011".!!! wuuu...
syok sndiri..haha..


cmni citernya...

Bagi menyambut perayaan akhir tahun
SBS telah menjayakan
 "2011 Music Festival Korea" (Gayo Daejun
pada 29 Dis di Ilsan, kelmarin.


Dgn berkonsepkan "Hallyu",
pentas Gayo Daejun dserikan dgn prsembahan kpop idols spt
SuperJunior,  Girls' Generation, TVXQWonder GirlsBeAST

4minutef(x), G. NAU-Kiss, Infinite, A PinkKaraCN BLUET-ara, 
IULee Seunggi, Kim Hyun JoongBrown Eyed Girls, Teen Top dll..

waaaaa....serius merius periuss bessttt..haha

kt bawah nie mrupakan link2 performance diorg..
paan ada amik dr youtube
klu nk tgok juz klik ja

paan da try upload msuk dlm blog..
tp xleh..byk sgt..jd berat..hehe
so juz copy link ja la...

selamat menonton ^^

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________


____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________


**video utk super junior agak kurg mmuaskan..
sorry..tp yg ni je dpt..hehe
yg DBSK lak xleh nk bukak
katanya 
"This video contains content from SBSi, 
who has blocked it in your country on copyright grounds..."
hmmm.....

actually byk lg kot yg buat prsembahan..
tp stakat yg nie je yg paan leh selongkar..hehe..

apa pun 
slamat berhibur..hehe
























- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...