30 April 2011

K.A.W.A.N

Paan Zainudin | 10:12 PM | 00 orang doakan aku slim |


**


Best kan klu hdup nie sentiasa ditemani oleh org yg tersyg...tp diorg x slalu brada di sisi kita... I mean our family...bkn ehmm2 yea..haha....

hmmmm....rndu nyer kt mereka...dh lma x jmpa... 

tp kwn2 pn umpama fmily kita jgak...always beside us bla kita da sebarang mslh....sgt2 syg mereka...

*


*

*

*






Apa itu kawan?

Imam Al-Ghazali berkata :- Kawan dibahagikan kepada 3 :-

1. Kawan yang pertama :- kawan yang ada ilmu. Bila kita berkawan dengan dia, dia sentiasa bagi ilmu dan nasihat kepada kita. Imam Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini. Berkawanlah kerana kebaikan yang banyak diperolehi.

2. Kawan yang kedua :- dia tidak ada ilmu, tapi kita ada ilmu dan dia terima ilmu dan nasihat agama yang kita sampaikan kepada dia. Imam Al-Ghazali kata jangan lepas kawan ini. Berkawanlah kerana dengan kita sampaikan ilmu dan nasit kepada dia, dia dapat laksanakan perintah Allah.

3. Kawan yang ketiga :- dia tidak ada ilmu. Kita ada ilmu tapi bila kita bagi ilmu dan nasihat kepada dia, dia tak terima dan macam-macam lagi alasan iaitu dia menolak ilmu dan nasihat yang kita bagi. Iman Al-Ghazali kata jangan kawan dengan orang macam ini kerana tiada bagi manafaat kepada kita dan dia. Dan takut-takut kita pula yang terikut cara dan tingkahlaku dia yang membawa kemaksiatan kepada Allah s.w.t


Nabi s.aw. bersabda seseorang itu akan ikut siapa yang dia kawan. Jika kamu berkawan dengan tukang jual minyak wangi dan kamu tidak mampu membeli minyak wangi itu tetapi setidak-tidaknya bau harum minyak wangi akan kena juga pada pakaian kamu DAN jika kamu berkawan dengan tukang ketuk besi, biarpun percikan api daripada ketukan tidak kena pada kamu tetapi bau asap api akan kena juga pada pakaian kamu.


**





Kesimpulan hadis: -
Umpama berkawan dengan tukang jual minyak wangi iaitu kita berkawan dengan orang yang baik-baik iaitu orang yang selalu ingat pada Allah, orang yang selalu pergi masjid, selalu ikut kuliah agama, selalu bagi nasihat dan ajak ke arah kebaikan. Jadi bila kita berkawan dengan orang macam ini kita akan ikut dia pergi masjid dan buat perkara-perkara yang disuruh oleh Allah dan tinggal perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.

Umpama berkawan dengan tukang ketuk besi iaitu kita berkawan dengan orang yang tidak ingat kepada Allah, orang yang selalu buat maksiat dan selalu ajak kita ke arah kejahatan. Jadi bila kita berkawan dengan orang macam ini kita akan ikut cara dia. Kalau dia kaki karaoke, kita pun akan jadi kaki karaoke, kalau dia kaki perempuan kita pun akan jadi kaki perempuan dan sebagainya.


Oleh itu, ambillah iktibar, dan jangan tersilap pilih kawan di dunia ini.



*

*


*



Apa itu kawan sejati ???




Kawan sejati itu ibarat tangan dan mata, saat tangan terluka mata menangis saat mata menangis tangan menghapusnya.

*
kawan sejati adalah kawan yg ada di saat kita senang dan susah, kawan yang menolong kita tanpa ada balasan.
*
kawan sejati adalah kawan yg tertawa bersama kesenangan dan menangis bersama penderitaan



ooOoo


- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

KoMiK LaWaK KaMPuS

Paan Zainudin | 9:45 PM | 00 orang doakan aku slim |


Skrg nie kan...x prlu lg susah2 g kedai nk beli komik lawak kampus sbb dh da komik lawak kampus nie dkt FB diorg...juz search jea fb lawak kampus n lyn je komik nyer..


OR


klik je trus dkt link nie..


GEMPAK STARZ


*


*


*


*


*


oo0O0oo


- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

25 April 2011

SaYa dAn KRaF

Paan Zainudin | 8:47 AM | 10 orang doakan aku slim |


*
Sekarang nie aku dh mula amik serius dalam dunia kraftangan nie..hehe..dh smakin beminat dh... byk dh kraf yg aku buat n byk juga tmpahan yg aku terima drpd kawan2...rsa smakin bsemangat...

*
*
yg bawah nie HP case tmpahan drpd kawan si Akmal Rayyan, Vee... 
hope she like it.. ^^


*
*
Yg nie plak tmpahan drpd akmal sndiri..Lomo Camera... 
dia nie mmg mnat bnar camera..snap sna sni..haha..
jgn marah yea rayyan...


*
*
Yg nie plak..smpel2 yg aku buat..
- Letter keychain -

- an pple a day keep the doctor away -

- Meh pkai bju -


**



- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

24 April 2011

TaiWaN DRaMa

Paan Zainudin | 11:40 PM | 00 orang doakan aku slim |


~Devil BeSidE U~


*

*

Sinopsis :

After finally getting the courage to confess her feelings, Qi Yue (Rainie Yang) was handing her love letter to Yuan Yi (Kingone Wang), but by a stroke of bad luck, he did not see and walked passed her. The person standing in front of her was the troublemaker of the school, infamously known for his devilish ways – Jiang Meng (Mike He). The devil will get what he wants, and the object of his desire was Qi Yue. Although having a cruel exterior, Ah Meng’s heart is kind and caring, which truly touched Qi Yue. The big problem remained – Ah Meng is the son of the man Qi Yue’s mother is going to marry. Even though they were not related by blood, who will accept this step brother-sister relationship? What is to become of their relationship when other lovers come into the picture?
__________________________________________________
Setelah akhirnya mendapatkan keberanian untuk mengakui perasaannya, Qi Yue (Rainie Yang) telah menyerahkan surat cinta dia untuk Yuan Yi (Kingone Wang), tetapi oleh kemenangan yang buruk, ia tidak melihat dan berjalan melaluinya. Orang yang berdiri di depannya adalah pengacau sekolah, infamously dikenali cara-cara jahat itu - Jiang Meng (Mike He). Iblis akan mendapatkan apa yang dia inginkan, dan objek hasratnya Qi Yue. Walaupun mempunyai eksterior yang kejam, Ah Meng hati adalah baik dan mengambil berat, yang benar-benar menyentuh Qi Yue. Masalah besar tetap - Ah Meng adalah anak dari  Qi Yue akan berkahwin. Walaupun mereka tidak berkaitan dengan darah, yang akan menerima hubungan ini langkah adik-adik? Apa yang terjadi dengan hubungan mereka ketika pecinta lain datang ke dalam gambar?

*
nie carta hierarki pe ntah..pkai search dlm tnet je..hehe...tp rsanya dia just nk mnunjukkan pjalanan wtk2 dlm citer nie je kot..


*

*

.......love story.......


- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

LoLs..

Paan Zainudin | 8:48 AM | 20 orang doakan aku slim |




Waaa.....sgt2 lama ceq x mnulis dkt blog nie...
bknnya x smpat..tp mls...mls nk mnaip..haha... 
tidak seperti si akmal rayyan..cewah..promote rakan..rajin benar menulis...hehe



*
Hmmm...minggu depan dh nak exam...
jd kena amik serius skit la psl studi minggu nie...
hope leh dpt flying colours mcm kwn2 lain...


Aku habis semester 26hb Mei nie..
smpai je kt umah 27hb kena gi plak Kem Tunas Muda dkt sekolah...aku kena jd fasi..
hmm...letih2..


So spanjang 3 minggu dkt umah nnti nk spent masa spenuhnya bsama kluarga..hehe.. 
luv u all!!!! 
nk mkn masakan mak!! tp x psti klu mak bleh masak ke x sbb mak skrg nie di alam kehamilan...
mesti x brapa larat..huhu...xpe2...yg pnting mak jga kesihatan...x yah msk2,...
biar kami je yg buat.... ^^

*

Lpas ja bkak cuti sem nie msuk sem 3...
aku n AJK Siswa Budaya dgn kerjasama JPP kena handle 1 majlis persembahan mega sempena Hari Guru... 
ada 11 item siswa budaya yg kena wt persembahan...
hope leh hndle program tu dgn baik... 

*
*


- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...