16 June 2013

INNALILLAH .. SEMOGA KAMU TENANG DI SANA

Paan Zainudin | 5:40 PM | 00 orang doakan aku slim |

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum


Alhmadulillah , lepas seminggu baru lah diberi kekuatan untuk menulis entri nie .. Kalau sesiapa yang pernah baca entri nie , korang akan tahu kisahnya ..

Selama hampir 6 hari arwah berada di hospital .. Pada hari Ahad (9 Jun) , aku balek semula ke hospital - 2 hari sebelumnya balek rumah sat , ada tetamu dari jauh datang ke rumah .. Seharian jaga arwah bersama-sama dengan sepupu & makngah .. Petang tue kalau diikutkan nak balek rumah , tukar dengan mak sedara yang lain nak jaga .. Tapi tiba-tiba rasa semacam .. Bila pegang kaki arwah rasa sejuk sangat - sejuk lain .. Badan pulak panas .. Lepas tue terus decide nak stay dengan makngah .. Sepupu yang lain balek sebab esok nak keje ..

Malam tue aku berselang seli dengan makngah baca yaasin .. Nurse pun bagi keizinan untuk dua orang jaga pesakit malam tue , kalau diikutkan seorang pesakit seorang saja penjaga .. Kemudian nurse mula pasang wayar-wayar (untuk denyutan jantung) dekat badan arwah .. Masa tue air mata aku dah bergelinang , dah rasa lain .. Kami teruskan baca yaasin dan ajar kalimah Lailahaillah di telinga arwah ..

Waktu tue hujan sangat lebat , aku berdiri tepi tingkap .. Aku rasa "angin yang semacam" melintasi badan aku nie .. Memang speechless .. Bermula jam 12 am , kadar denyutan jantung arwah mula turun .. dari 112 ke ♥90 dan semakin turun .. Makngah dah mula menangis , kami teruskan baca yaasin dan ajar arwah mengucap .. Tepat jam 1.10am , denyutan jantung arwah ♥0 & hembuskan nafas yang terakhir di hadapan kami berdua ..
"Paklang dah tak ada .. " tu saja yang mampu aku cakap .. Doktor pun buat checkup dan keluarkan kenyataan kematian .. Aku terus telefon sedara mara nak khabarkan berita nie ..

Dan malam tue jugak , sepupu aku yang bertolak balek petang tadi kemalangan dekat Sungai Petani. Diorang cakap waktu tue hujan lebat dan angin rasa semacam - pelik , terus diorang terlanggar divider .. Alhamdulillah , takda apa-apa yang berlaku , cuma tayar ja yang pecah ..
Pagi tu jugak dalam pukul 2 , jenazah dibawa pulang ke kampung halaman dekat Tikam Batu , Sungai Petani .. Ramai yang datang ziarah & bacakan yaasin / Al Quran untuk jenazah ..
Dalam pukul 9.30 jenazah dimandikan , dikafankan dan dibawa ke masjid .. Waktu nak kafan tue memang tak tahan sebak , terutama bila tiga orang anaknya yang kecil , muda-muda lagi menangis .. 
Alhamdulillah , urusan pengebumian arwah dapat diselesaikan dengan baik .. Semua sedara mara pulang ziarah jenazah di kampung halaman .. Terima kasih kepada sesiapa yang ucapkan takziah , yang datang ziarah .. InsyaAllah , sama-sama kita doakan agar arwah ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman .. Kini pak lang tak lagi menderita dan menangis kesakitan .. Allah lebih menyayanginya .. Innalillah ~~









- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...