05 February 2012

MaRi MeMBuaT PeTai JeRuK!! yUm3..

Paan Zainudin | 10:55 AM | 00 orang doakan aku slim |
Assalamualaikum..
pekabo semua??
harap baik2 belako lah yeaa..

baik..
dulu paan dah ajar cara nak membuat sambal petai..
kali nie nak ajar lak macam mana nak buat petai jeruk..
(tetibe nak ajar lepas kak sal kasi petai jeruk nie semalam..hehe)
yum3..terliur dehh.. haha..
senang jerr...duduk dekat hostel pun boleh buat..
Mula2 bersihkan petai..basuh dulu..
pastu potong bahagian tepi kulit petai dan rebus dalam periuk..
Rebus dengan kulit sekali tau..
Kalau periuk belanga korang cukup besar, takyah potong kecik2 pun takpe.. 
Okei..nie rupa petai yang dah siap direbus..

Tos kan air rebusan tue dan keluarkan petai dari kulit dia.. 
Bila dah direbus nie, senang sikit la nak keluarkan petai.. 
picit ja kulit dia kompem terkeluar..

Lepas tu, sediakan satu botol bersih, kecil besar tak kisah lah..
asalkan muat dengan petai tue..
Penuhkan petai dalam botol nih dah masukkan air masak 
yang telah dicampur garam. Agak-agak je lah jumlah garam yang korang suka.
jangan banyak sangat..kang ada yang kea darah tinggi..haaaa
Dah siapppp!! Sila simpan dalam fridge selama seminggu sebelum 
dimakan.. Jeruk nih boleh tahan sampai beberapa bulan taw..

Secara jujurnya..bau petai jeruk nih memang *masyaAllah*...
siapa yang pernah rasa saja yang tawu.. 
tapi, khasiat dia manyakkkk ok! 
Google la sendiri khasiat makan petai nih kat tenet yeaa.. 



p/s : Jeruk petai nih, boleh dimakan camtu je (buat ulam nasi) 
atau dimasak dengan lauk pauk yang lain (sambal)..
 try arr.. kompem terangkattt beb.. hihihi




- TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA HANGPA MAI LA LAGI -

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...